Ahad, 7 Mac 2010

Balik Kampung Lagi


Hari ini saya balik lagi ke kampung Kg Betong Johol N.Sembilan. Sampai sahaja saya terus masuk kebilik emak. Mak dah mandi lom? tegur saya bila lihat mak terbaring diatas katil. Baru mandi..nak makan pulak ni..Lega rasa hati mak sehat hari ni. Tiada rajuk dan gudah dari muka emak. Saya baring di sisi mak..saya raut wajahnya..kulit yang dulu terik dan merah dek panasan peluh kering retak seribu. Wajah yang satu ketika cantik dan anggun dalam meniti usia mudanya. Menjadi sebutan dan usikan anak teruna pada zamanya. Arwah abah ada bercerita kepada kami adik beradik, emak dulu menjadi rebutan arwah abah dengan seorang pemuda kampung. Ketika arwah abah terlibat dengan buruh keretapi maut di Thailand, emak setia menanti. Walau ada mulut sumbang yang menyatakan bahawa arwah abah telah terbunuh ditembak Jepun mak buat tak tahu. Baginya hanya jasad arwah abah menjadi bukti. Ah..bertapa teguhnya sayang emak pada arwah abah. Cinta mak pada arwah abah hingga akhir hayat, bagaimana pula cinta saya dengan isteri saya. Buat isteri tercinta Hjh Norazmah Bt Mohd Yusof saya ingin meminta maaf jika selama ini banyak mementingkan diri saya sahaja. Sejak kita berkahwin belum pernah sekali pun kita beraya bersama keluarga di Seremban. Namun saya pernah membuat permintaan kepadanya iaitu biar lah saya menghabiskan waktu ini bersama emak yang semakin uzur. Saya juga mengizinkannya untuk berhari raya bersama keluarga tetapi beliau masih juga menyambut bersama saya di Kg. Betong ini. Terima kasih Norazmah kerana memahami situasi ini, jika orang lain yang berada ditempat itu..entahlah.. Terima kasih juga kerana sentiasa memberi sokongan yang tidak berbelah bagi dalam melayari gelombang kehidupan bersama anak tersayang Najwa Shakirah dan Muhammad Najmi. Saya peluk emak lagi, badan yang dulu gagah membanting tulang untuk suami dan anak-anak lesu dan tidak bermaya. Namun balik saya ini bukan balik kosong, ada hajat yang ingin saya sampaikan. Ada perkara yang perlu saya dapatkan restunya. Bagi saya hanya restu dan doa emak sahaja yang menjadi senjata akhir saya dalam menghadapi rintangan dalam kehidupan selain dari ALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan