Khamis, 3 Disember 2009

Siapa Hamzah Lasa ?

Hari ini bila saya membelek-belek Majalah Anjung Seri keluaran Disember 2009 (bil.195) mata tertumpu pada satu ulasan artikel " Dari Raub ke Kuala Kubu " oleh Dr. Johari Ab.Hamid dari UPSI Tg. Malim. Eh ! macam kenal...dari mukasurat 122 hingga 123 mata melilau mencari empunya diri...sah, dialah orangnya. Hamzah Lasa... seorang guru , rakan, sahabat, abang dan pendengar yang baik. Macam mana boleh kenal ? Ala kami satu fakulti la... satu batch lagi. Lepas tu sama-sama praktikum di Tapah, Perak.


Hamzah Lasa nombor 3 dan saya 2 dari kanan


Mata lantas tersorot ke dinding rumah... gambar satu lukisan bertemakan penderitaan yang melanda di Kosovo tergantung megah. Ah... lukisan sehebat orangnya. Pernah beberapa kali bercakap dalam talian dengan beliau, semasa beliau baru hendak melapur diri di IPG Serawak. Kenangan semasa belajar bergumpuk kembali dipundak. Kami juga bersama menyambung pelajaran hingga peringkat sarjana di UPSI Tg. Malim. Mata kembali terarah ke lukisan beliau...walaupun pemberian ini telah lama tersimpan namun gahnya tergantung didinding rumah telah sekian menjadi tatapan rakan yang berkunjung. Hati tak puas jika tak "terceritakan" siapa pemilik lukisan ini.



Hati rasa dihompuk dengan batu. Gembira kerana sebuah lukisan pelukis tersohor tergantung di dinding rumah teres 2 tingkat iaitu di 113 Taman Bukit Pilah Perdana, Kuala Pilah. Bilalah lagi dapat berjumpa dan bersembang lama. Terima kasih sahabat, terima kasih cikgu.... cerita mengenai saudara takkan saya hentikan selagi lukisan itu tergantung di rumah saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan